To be just to be

återhämtande aktiviteter - vi hör detta begrepp hela tiden. Men vad menas med det egentligen?

Jag tyckte att spela mobilspel och ligga i soffan var väldigt avkopplande eftersom min hjärna tömdes på tankar under tiden. Men ur hjärnans synpunkt är mobilspel inte så avkopplande. Ur kroppens synpunkt inte heller då det kan uppstå förslitningsskador. Det kan också få andra effekter som att man gör köp i spelen som inte känns så stora just då men som i slutändan blir några hundralappar. 

Under min sjukskrivning gick min resa genom återhämtande aktiviteter så här:

ligga och spela mobilspel
lyssna på böcker och rita i målarböcker
ligga i komaliknande tillstånd i mörkret
strecktitta serier
prata med kompis på telefon
kort och långsam promenad utan hörlurar i skogen
Meditation
mjuk yoga
övningar i medveten närvaro
medveten närvaro i aktiviteter
brodera
sy
gå lite längre promenader
äta frukost på altanen utan hörlurar
sitta och titta in i skogen utan hörlurar
sykurs
bowling

Och för att iscensätta filmen tillbaka till en framtida utmattning om inga förändringar sker:

Ha på mig hörlurar allt mer
Röka som avkoppling
sluta sy och brodera
sluta promenera
ligga på soffan och spela mobilspel
streckkolla serier
Skynda mig hit och dit
Spänna musklerna

Till att komma på mig själv och göra lite förändringar:

börja ta morgonpromenader igen utan hörlurar
meditation och träna medveten närvaro
lyssna på musik som ger mig lugn & ett stilla sinne
korta stunder av kravlös sy och broderi 
mjuk yoga för att lätta på spänningarna
göra en sak i taget.
Fokuserar på avslappning och medveten närvaro i vardagliga situationer
Prata långsamt och gå långsamt

Jag skulle säga att jag idag ligger på en 6-7 på skalan 1--> 10 där 10 är utmattning igen. 
Jag är medveten om att det.
Nu är det skarpt läge att pröva alla verktyg jag har i ryggsäcken. 

Var befinner du dig på min skala om du skulle skatta?

1                        5                           10

1) kortvarig stress kombinerat med återhämtning och god sömnkvalitet. 

5) Stress i flera livsområden, mycket tankar. Fortfarande bra återhämtning och god sömnkvalitet

10) Långvarig stress och för lite återhämtning. Ett myller av tankar. Tvära kast mellan starka känslotillstånd. Dålig sömnkvalitet. Känsla av maktlöshet. Enorm mental och fysisk trötthet. Minnesproblematik. koncentrationssvårigheter. 


Fröken F

Kommentarer

Jag kan inte skatta sådär men någonstans mellan 5 och 10 ja.

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid