Hur jag fungerar idag




Inget jag gör numera går på autopilot. Det är frustrerande ibland. men också bra, för då är man ju där i nuet och gör en sak i taget. Ska jag försöka göra flera då blir det pannkaka. Min hjärna är skadad. Har svårt med snabba omställningar. Det kan vara om barnen frågar något samtidigt som jag gör något annat. Då måste jag göra vördigt det jag håller på med innan jag kan svara dem. Jag är väldigt känslig för att bli avbruten med det jag håller på med. På jobbet kan jag ibland sitta som en fågelholk, har lång startsträcka att organisera och planera arbetet.

Jag har en tanke, och så tappar jag den, så kommer den tillbaka och så tappar jag den. Jag delar upp dagen i aktiviteter, hackar sönder den och sätter alarm innan varje aktivitet som jag absolut inte får glömma. Jag tänker aktivister som tar och ger energi och vilar mellan. Ungarna lär sig att det är okej att vila när man är vuxen och mamma.

Visst det kan bli maniskt med för mycket struktur, då jag är ett kontrollfreak, men just nu strukturerar jag för att fungera inte för att ha kontroll och det är skillnad. Jag glömmer väldigt viktiga saker annars. Jag fungerar inte utan struktur.

Min vardag består av familjeliv, jobb 18,5 timmar ca i veckan. Men denna vecka jobbar jag bara onsdag och torsdag fm. Och resten ledig. Känns väldigt skönt. Då hinner jag med återhämtning, egna intressen, hushållet och barnen. Nästa vecka är dock tyngre. Känner redan oro för när jag ska hitta tid för återhämtning. Men börjar också redan planera för när jag ska ha återhämtning.
Jag har redan pratat om det där med ställa om. Huvudet... jag behöver mycket mera tid att tänka på saker och ting än tidigare. Om någon ställer en fråga exempelvis. Eller om vi ska bestämma tid till något blir det ofta på en tid som jag redan är uppbokad. Det blir mycket ändringar och snurrigt med tider hit och dit.
Frida
Jag är lika kompetent som förut, men behöver stoppa och begränsa mig hela tiden och inte glömma att involvera andra i mina tankar och idéer. Jag är gärna idéspruta men jag kan inte ansvara för att genomföra eftersom det ger mig ett blankt huvud. Vet inte vart jag ska börja och får ångest.
Jag har försiktig tillförlit till andra men lever efter att jag själv har huvudansvaret för mitt liv, mitt jobb och mina relationer.
Jag får inte glömma att jag behöver hjälp, jag behöver andra människor.
Arbetet i brukarnas lägenhet går bättre. Där följer jag scheman och stöttar på olika sätt under olika aktiviteter. Då fungerar jag bättre. Med struktur har jag inte ångest.
Jag är fortfarande duktig på dokumentation och struktur. Men nu tar det extremt mycket mer av mig än vad det gjorde tidigare att skapa struktur.
Frida
Jag har en morgonrutin som fungerar. Går upp 6:00, lämnar H på skolan 07:45, tar med E på en promenad i skogen en timme och lämnar honom på förskolan sedan 09:00. Sedan är jag hemma själv till kl 14:00 när jag går till jobbet, om jag jobbar kväll. Annars går jag och hämtar barnen 13:45 resp 14:00.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid