En elefant balanserar...

Jag balanserar bra numera, det får jag ge mig själv kredit för. Ibland ligger jag raklång i sängen några timmar för att kompensera en dag av inre stress och mycket intryck. Men sedan är jag på benen igen. Jag utövar medveten närvaro ofta, minst en ggr per dag. Yogar med barnen på golvet, medan de kravlar över mig. Det är inte tal om att träna på att stå på huvudet eller något sådant avancerat. Men det lilla jag gör mår min kropp bra av. Ta sig ut på promenader gör jag, men jag stressar inte ut. Vissa dagar blir vi inne hela dagar i pyjamas, med typ gott samvete, ibland behöver jag påminna mig om att tankar som "jag borde" inte ska påverka mig.

Jag har energi igen. Härom dagen sprang jag med min dotter och sonen i vagnen i en lek, ingen träning i den bemärkelsen utan ett roligt sätt att ta sig fram, springa och hoppa över fantasihinder. Det är så stort att orka vara närvarande i ungarnas lek.

Att ha barn är tufft, jobbigt men herregud vad mycket glädje det skänker. Det går inte en dag utan att jag har ett stort leende på läpparna. Ett barn som skrattar måste man reagera på. Går du runt och ler blir hjärnan glad. :) Glad och harmonisk hjärna är en förutsättning för att ha energi till att leva och inte bara överleva.

Slutet på 2015 och år 2016 handlade om att överleva. 2017 har jag levt, balanserat, överlevt, balanserat och levt. 2018 blir året med nytt jobb, nytt sätt att pussla ihop livet på. Nya utmaningar utan måsten och borden, utan stress och krav. Inte vara för bra. Undvika att triggas av andra duktiga flickor. Jag duger som jag är. Jag duger även när jag gör något som är halvbra. Träna på att utföra uppgifter halvbra.

En elefant är ett klokt och starkt djur. Jag är gärna en elefant. Och jag fortsätter att balansera mig fram i livet. Jag ligger när jag måste och när jag VILL. Jag lever när jag kan och överlever när jag måste.

Fröken F

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid