Medveten närvaro

Jag tränar mindfullness minst en ggr varje vecka och jag märker sådan skillnad. Vilket bra verktyg det är. Jag kommer ofta på att ta några djupa andetag och stanna till, se mig omkring, landa i stunden. 

Jag utövar även mindfullness i vardagen och tränar på att äta medvetet och inte bara hasta i mig maten. Men att äta med barn vet ni inte alltid är så fridfullt, så jag tränar mest de ggr jag sitter själv och äter. Och det gör att det nu faktiskt är enklare att äta långsammare och medvetet även när barnen är med. Det är trevligare om matsituationen varar mer än 2 min. 

När jag kör bil är en annan situation där jag tränar att vara medveten. Jag sätter aldrig på radion om inte dottern vill lyssna på något. Jag tittar aldrig på mobilen längre eller ringer samtal. Jag tar denna stund för mig själv. Och hör och häpna så kör jag inte över hastighetsgränsen längre. Jag blir avslappnad av att åka bil inte tvärt om. 

Under en övning på gruppträningen hade jag en fin upplevelse där jag visualiserade att jag hade mig själv som liten i knät och kramade om mig. Det handlade om att hitta sin kärleksfulla inre röst. Jag delgav gruppen min upplevelse och kunde hjälpa en annan deltagare att hitta ett sätt att förhålla sig till att öva sig att vara ödmjuk mot sig själv. 

Det räcker gott och väl att vara medveten närvarande i stunder, ingen kan vara det hela tiden. Vår hjärna är programmerad att flyga iväg i tankar och planera framåt. Medveten närvaro betyder inte att man inte tänker eller har tankar. Det betyder bara att man observerar tankarna men väljer att fokusera på något annat. Medveten närvaro handlar också mycket om andning och kroppen. Man övar i att vara ödmjuk mot sig själv. 

Fröken F

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Personlighet

Kvällsångest

Ångestpåslag