Älskade måndagar

Helgen kan vara trevlig, men måndagar med dess lugn är det bästa jag vet. Jag behöver inte lämna eller hämta på dagis. Jag har sällan något inbokat. Jag och min pöjk tar det piano. En skogspromenad. Yoga i vardagsrummet, vi på varsin matta. Leva i nuet. Återhämtning från helgen. Och på tisdagen är jag redo att vara social igen.


Min son E sover ännu inte hela nätter. Det brukar vara 3 timmar i stöten. Sedan behöver han lite närhet och mat innan han somnar om. I lördags hade vi en fantastiskt trevlig dag men den var påfrestande utifrån utmattningen. På kvällen var jag speedad och kunde inte varva ner och somna. Särskilt inte när jag vet att E kommer vakna snart, då kan jag inte passa på att sova. Och så blev jag stressad över att jag inte somnar när jag skulle vara själv med barnen på söndagen. Sambon tog hand om E så jag kunde sova några timmar. Och söndagen flöt på bra. Jag och E sov i soffan på eftermiddagen medan H kollade på film i samma soffa.


Sambon jobbade sin första helg sedan oktober. Framöver kommer han arbeta var 4:e helg istället för varannan. Det låter som guld i mina öron. De där helgerna har varit kämpiga alltså. Han arbetar 75 % och jag är 25 % sjukskriven. Ska träffa läkaren på torsdag. Jag har balans. Kanske för första ggr i mitt liv har jag balans. Men symtom finns så fort jag aktiverat mig lite för ofta eller för mycket. Yrsel, värk i benen, värk i ryggen, livliga drömmar, svårt att varva ner etc. 


E är världens gladaste bebis. Hans leende får min värld att lysas upp. Han är som en skärva av solen. Att få vara hans mamma är lika underbart alla dagar även de grådisiga dagarna. Just nu tränar han på att sitta utan stöd. Han smakar gärna på saker också. Han älskar babblarna och när vi sjunger för honom. Han är den gosigaste. Han gör livet lätt att leva, även livet i nuet.

Hälsningar Fröken F


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid