Läxa läxa

Vilja och orka är två skilda saker.

Idag hade jag bokat in en lunch med en vän men kände att jag inte har energi så det räcker att både äta lunch på stan med allt vad det innebär och sedan hämta på dagis, vara ensam med barnen i ett par timmar och troligtvis ensam skjutsa dottern till aktivitet tillsammans med bebben. Så jag avbokade.

Läxa till mig själv. Ge dig tid att tänka igenom innan du tackar ja eller nej. Boka luncher på dagar då din sambo är hemma så du har tillåtelse att vila efter om du behöver.

Kommentarer

Jag försöker också lära mig att tänka till innan jag svarar ja eller nej till något. Ibland blir det till att göra om och göra rätt. Kram
Tant H sa…
Det gäller att aldrig glömma det. Att vilja är en sak att ha energi när dagen väl kommer är en helt annan. Jag tänker ibland att då jag tackar jag till något som ligger långt fram i tiden så ser jag en elefant som ser väldigt liten ut långt bort,men ju närmare den aktuella dagen kommer ju större blir elefanten. Och ibland blir den oöverstiglig.
Jag har bokat in föreläsningar en hel dag,jätte kul, men vet att jag inte kan lyssna en hel dag. På det har jag bokat in en konsert på kvällen utan någon som helst vila emellan. I dag tänker jag, hur kunde jag, vilken planet befann jag mig på då jag gjorde den planeringen. Kommer att planera om rejält, en föreläsning på eftermiddagen och sen hem för att vila någon konsert bli det inte tal om. Blir besviken på mig själv för det tar även mycket energi att avboka tokigheterna, men så får det bli. Känns skönt att läsa att jag inte är ensam.
Fröken F sa…
Tack Eva och Tant H för era kloka ord. Det är viktigt att inte vara så hård mot sig själv tror jag. Att göra om och göra rätt med gott samvete. Träna på att avboka -typ.
Bylittlenea sa…
Det är skönt att ha en vilja, men det är svårt att få den att gå ihop med orken. Jag är så glad över att ha lite driv och vilja igen, men måste jobba massor med att känna efter och tänka på energinivån samtidigt. Det är skitsvårt. Den här veckan har min vilja och mitt engagemang vida överstigit min energi och jag får betala för det nu.

Det är som en ständig läxa :) att veta när en ska tacka ja, nej eller kanske avboka för att förutsättningarna ändras. Bra påminnelse. Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid