Ärligt om bajs

>_<

Jag har nyligen tagit ett blodprov och fick svar att jag varken var glutenintolerant eller laktosintolerant. Vilket är ett hån för de som luktat på mina pruttar efter intag av laktos. Jag har alltid haft problem med magen vilket har fått mig att känna mig äcklig, ofräsch och tjock. Den har varit trög, jag har haft mycket gaser och smärta. Jag har bajsat en ggr i veckan och det har känts som en smärre förlossning varje gång. ((Varning för stopp i toan!!!)) 

>_<

Ja detta är det mest intima och pinsamma inlägget jag skrivit hittills. 

>_<

Läkaren tipsade om Inolaxol som är ett tarmreglerande medel som jag nu intagit sedan i lördags. Och jag märker en skillnad. Jag är inte alls lika gasig, jag har bajsat varje dag, fin konsistens, ibland två ggr men inte överdrivet löst. Godkänt, normalt bajs. Jag känner mig inte alls uppblåst. Jag har varit lite öm över revbenen men kan tänka mig att det tar ett tag innan man märker full effekt. 

Följer min mages utveckling med spänning. Under ett tag framöver jag jag föra dagbok över mat som min mage reagerar på och hur den reagerar. För att se mönster. i början av december ska jag tillbaka till läkaren då har jag något att redovisa. 

Tack för mig - Prutt!

Kommentarer

Ava Bond sa…
Men wow!! Kul! Grattis och prutt!!
Linnea sa…
Det finns olika typer av allergier och överkänslighet mot födoämnen, men sjukvården i Sverige testar oftast bara på ett sätt. Vi har ätit specialkost i vår familj i 4-5 år efter åratals kämpande med först ena, sen båda barnens magar. Sjukvården hittar inget fel och sa åt oss att tvinga dem till pottan. Ett annat typ av test, via labb i Tyskland, visade på en typ-3 allergi (långsam allergi) mot en mängd födoämnen. Värst var mjölkprotein, gluten och ägg som vi fortfarande är väldigt försiktiga med. När vi ändrade kosten tog det någon vecka innan barnens magar funkade som klockor, sonens huvudvärk försvann (6-åring med huvudvärk varje vecka! "Sätt honom på pottan" minsann) och deras humör blev helt annorlunda. Både jag och min man mådde bättre kroppsligt trots att vi inte mått dåligt innan. Framförallt magarna mådde bra. Så om du mår bättre utan laktos kanske det finns en anledning som de inte kan se med den typ av test de utför?
Såå bra! heja ärliga inlägg! Har själv lite uppblåst mage efter semesteran när jag ätit mer bröd och mjölkprodukter än vanligt så jag funderar på om det ändå inte ligger något i att man skånske ska vara liiiite försiktig med intag av det. jag tror inte jag är intolerant men mer att det är tufft för magen med sånt för mig.. Så - bra påminnelse!! Kram
Jag har precis löst ett semi-bajsrelaterat mysterium jag vill dela med mig av, i nån sorts anda av kvinnor-som-delar-med-sig-av-sina-kunskaper-anda som vi lyckas få till i dessa kommentarsfält.

-ont i magen?
-ont i nedre delen av ryggen?
-ont när du bajsar ibland?
-ont efter orgasm?
-gul flytning?
-ev blodblandad flytning?

För mig började det med problem med magen, trodde det var matrelaterat, fick även ont i ryggen, förklarade det med att jag hade ont i höfterna och var efter-förlossningar-otränad. Månaderna gick men mina besvär blev inte bättre, tvärtom, och förra veckan fick jag tillbaka en riklig flytning, denna gång mera gul och blodblandad. Eftersom jag har en cysta ville jag se så det inte var något strul där, men besöket till gyn löste alla mina problem.

Det visade sig vara en infektion i äggledarna.

Undersökningen är enkel, de tar ett bakterieprov och det gör inte ont alls. Nu går jag på Kåvepenin och besvären försvann efter 24 timmar efter månader med mystisk (men inte mitt fall inte akut/extrem) smärta.

Våra kroppar är fan mysterium och jag visste inte ens om att man kunde få bakterier där, så om inte läkaren kan hitta problemet med era magar/ryggar samt om ni upplever något annat skumt i nedre regionerna så gå till gyn kära medsystrar!

Kram från en lättad Catglasses

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid