Mer påfyllnad!

Jag har precis lagt på ett skype samtal med en av mina käraste vänner. Det blev 1,5 timme men det känns alltid som vi pratar varje vecka även om det kan gå ett halvår mellan ggr. Vi pratar om barn som lär sig snabbt, om föräldraskap, om skuldkänslor när man är introvert men har ett extrovert barn. 

Jag lär mig alltid något nytt och känner mig uppfylld med energi när vi lägger på. Det är samtal som ger något mer av värde, vi är liksom i samma omloppsbana runt jorden. Vi begriper varandra ibland utan att ord behöver yttras. 

Tyvärr bor vi i olika länder och ses därför inte så ofta. 

Ni som läser min blogg och som har barn, stora eller små, vågar ni delge era skuldkänslor som föräldrar? Varför kanske ni tänker. Mitt mål är medvetandegöra hur vi pratar med oss själva när ingen kan tjuvlyssna. Kanske kommer vi känna igen oss i varandra. Kanske kan vi tillsammans dementera de där fraserna. För ärligt talat är det jag säger till mig själv inget jag skulle drömma om att säga till någon annan hårt ansträngd förälder. 

Min plan: 

1. Att bli medveten om vad det är vi säger till oss själva. 
2. Att träna på att ha ett ödmjukt förhållningssätt till oss själva. 
3. Att sluta fördela skuld.

4. Kommer ge oss själva kärlek
5. Kommer ge oss kunskap om våra behov och när de inte är tillfredsställda
6. Kommer ge oss en chans att skruva på en del saker i vardagen för att våra behov ska bli lite mer tillfredsställda.

Irritation, ilska, melankoli, deppighet är alla tecken på att något behov vi har inte är tillfredsställt. Kan vi analysera  och förstå vilket behov det är så kan vi också visa mer förståelse för oss själva och på så vis bli ödmjuka. 

Det är väl det som är det svåraste med att vara förälder, när våra behov krockar med barnens och att kunna tillfredsställa våra egna samtidigt som vi behöver tillfredsställa våra barns. Och inse vilka behov vi inte alltid kommer kunna tillfredsställa eller kanske inte på det sätt vi alltid gjort.

Jag tror vi alla mer eller mindre har en inre modell av den perfekta föräldern. Och den bilden är den som förstör för oss, som ger oss dåligt samvete och skuldkänslor. 


Kommentarer

Man ska inte skriva kommentarer i 30 graders värme det blir väldigt rörigt! Haha återkommer med sval hjärna! Xoxo
Fröken F sa…
Puss på dig mrs Catglasses, imponerad att du ändå försökte!!

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid