Återhämtning för närstående till personer med utmattning

Nu väntar en vecka med sambon hemma. Det känns så lyxigt! Men idag fick jag erfara stress  och rastlöshet. Det är mer stressande att ha både han o dottern hemma än att vara ensam. Det är svårt att inte göra något tillsammans med andra. 

Sambon kläckte ur sig vid middagen att han kände att han var på dåligt humör. Något behov är inte tillfredsställt replikerade jag, jag hade märkt att allt inte stod rätt till. Han säger då han han skulle behöva en vecka ledigt utan att behöva anpassa sig till andra. Att han också har behov av återhämtning i ensamhet. 

Vet ni? Jag är så stolt över honom att han kan komunicera sina behov med mig och att han numera säger hur han mår. Det är ju inget konstigt att hans behov liknar mina. Jag sa att det är helt okej för mig att han drar sig undan och vilar såsom jag gör. Vi är ju båda introverta och tankar energi i sällskap med oss själva.

Efter middagen hade vi pappa-spa. Vi gjorde iordning en skön bädd åt honom på golvet och sedan fick han rygg, arm och handmassage av mig och dottern. Under tiden satte jag på musik komposerad av Lisa Lynne för att han verkligen skulle slappna av. 

Han har en sådan där inställning "men inte ska väl jag..." Men jag peppar honom hela tiden att komunicera sina behov. Som när jag frågade om han ville gå på pappa spa då säger han att det inte behövs. Då frågar jag vill du inte? Jo det vill han men han vill inte belasta mig. Då säger jag med värme att han ska sluta upp med sina självuppofrande fasoner, om jag erbjuder mig då orkar jag och vill.

Min kärlek till den här mannen är så stor och den rymmer hela han, allt som är han och allt som gör honom till den han är,

Våra nära o kära behöver ibland samma treatment vi själva önskar och behöver. Bra dagar då kan jag ge det till honom med hela mitt hjärta.  Idag fick jag vila/sova två timmar efter lunch. Vilan och sedan den korta promenaden med dottern gjorde gott för själen. Jag orkade med att både laga middag, pappaspa och lägga dottern efter det. 

Ikväll har jag sätt två avsnitt av netflixserien Grace och Frankie, kan varmt rekommendera den. 30 min avsnitt feel Good och lagom liksom. Två kvinnor i pensionsåldern som blir lämnade av sina män. Männen är kära i varandra och har haft en relation i 20 år, nu vill de leva tillsammans och gifta sig.

Sov gott vänner.

Kommentarer

Vad bra att ni kan kommunicera det. Tror också det är viktigt att båda vilar och tar hand om sig, för annars kommer den andre inte att orka heller, i längden.

Tack för tipset på Netflix-serie. Jag har precis börjat kolla på fjärde säsongen av Orange is the new black. Har du sett den?!
Tant H sa…
Vad härligt med pappa-spa och vad bra för er lilla dotter att ha en mamma som älskar hennes pappa.

Fröken F sa…
Tankar om utmattning - precis, jag tror det är jätte viktigt att hela familjen börjar leva randigt så att inte en part bränner ut sig när hen ska försöka fylla den andras plats.

Ja jag har sett Orange is the new black, men såg precis att det kommit nya avsnitt. Jag vet inte vad jag tycker om den dock. lite hatkärlek tror jag. Det är något som skaver, men jag har inte kommit på vad. Dock inte tillräckligt för att jag inte ska titta på den. :) Du kanske känner igen känslan.

Tant H - Jag har inte tänkt ur det perspektivet då vår kärlek är så självklar. Men det är klart att hon mår bra av att vi behandlar varandra med respekt och har en varm ton här hemma.
Precis, hatkärlek är vad det är! Jag vill så gärna veta hur det går för de där tjejerna, det är tragiskt och samtidigt rätt roligt emellanåt. Men fjärde säsongen har faktiskt inte fått mig fast så som den första när jag började kolla. Iofs inte ovanligt att det blir sämre ju fler säsonger de gör...

Idag regnar det, så perfekt netflix-väder!
Linnéa sa…
Bra inlägg! Ju bättre jag mår, desto mer kan jag ägna mig åt att ta hand om min man. Ge honom omvård, omtanke och ibland lite avlastning genom att laga middagen. Utan att det stressar mig, när jag orkar. Och det jag har kunnat göra har gjort mycket för vårt förhållande, för hans välmående och för hela vår familj. Även han har blivit bättre på att ta pauser emellanåt. Kanske kan vi alla lära oss att det är ok med mellanrum så vi inte hetsar varandra till att hela tiden vara aktiva och på språng. Även om en vardag kan kräva det så är återhämtningen viktig för oss alla.

Superbra att du tog upp detta :)

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid