Vad gör du om dagarna?

Att den frågan kan bli så svettig. Jag fick den igår och jag svamlade någonting. Sedan tänkte jag på den, vad är det jag ska lära mig under denna sjukskrivning egentligen? Jag kom på det och skickade det i ett sms till personen som frågade igår:

Hej! Igår frågade du mig vad det är jag gör om dagarna och nu har jag ett svar. Jag tränar på att bara vara och duga ändå. Vara värdefull utan att prestera. Sedan gör jag saker som får mig att må bra och som rehabiliterar mig. Förhoppningsvis ska det få nyfikenheten att komma tillbaka och så småningom lusten att arbeta. Kram

Svaret: Det låter som ett bra upplägg på dagarna!! Du och ditt mående och din energi till dina närmaste är viktigast. <3 Kram

Man är van att svara så konkret på den där frågan om vad man gör, och det blir liksom lite löjligt när man ska svara nu: "ja, jo, jag vilar, kollar serier, övar mindfullness, lägger pussel och målar i målarbok. Sen går jag promenader, besöker vårdcentralen, terapeuten etc."


Kommentarer

Tant H sa…
Kan inte låta bli att skratta, det är så sant det du beskriver. I början då jag var sjukskriven och någon frågade vad gör du om dagarna var jag ärlig och sa att jag ligger i sängen, kan inget annat, klara inte av att gå upp. De tittade undrande sa inget och jag fick känslan av att de inte trodde mig.

Nu när jag får frågan hur mår du säger jag att vissa dagar går det framåt, jag ligger inte hela dagarna längre, jag läser tidningen på morgonen, jag kan äta och jag orkar oftast utföra någon aktivitet per dag och aktar mig mycket noga för att göra mer. De flesta ser fortfarande undrande ut och frågar om det inte blir tråkigt, och vad svarar men på det.

Den här sjukdomen har bidragit till att jag får lov att lära känna mig själv på ett helt nytt sätt och omvärdera det mesta i livet. Att förhålla mig till andra och mig själv på ett helt nytt sätt. Att hela tiden tänka på vad blir bäst för mig, jag törs inte göra något annat trots att det är jätte svårt för jag känner mig elak och självisk.
I bland kan jag tänka att det lidandet som det innebär att vara sjuk bidragit till att jag kommer få lov att bli bra på att lägga mitt kontrollbehov och omsorgsbehov på mig själv i första hand. Det är för mig ett arbete som upptar mina dagar och som tar oerhört med energi, men hur förklarar man det när man får frågan vad gör du om dagarna.
Fröken F sa…
:) Ja gud jag jobbar ständigt med att inte agera efter mitt kontrollbehov och omsorgsbehov. Jag har alltid varit den som vill hjälpa och underlätta för andra. Och nu känner jag inte igen mig själv. Men på ett sätt också skönt att få ett legitimt skäl att backa. Ingen ifrågasätter en när man är utmattad :) Jag möts tvärt om av stor förståelse. Och det är skönt att rå om sig själv. Ensamheten är helt underbar! Jag ÄLSKAR DEN!
Linnéa sa…
Klockrent! Ja, vad svarar man liksom? Någon undrade efter en månad om jag klättrade på väggarna (av tristess) då. Jag såg nog ut som ett frågetecken. Finns inte ork att ha tråkigt! Jag reser inom mig själv. Är det ett svar ;)
Fröken F sa…
Tack! Ja den har jag också hört... och då tänkte jag om det verkligen är okej att svara nej på den frågan. I början och dagar man mår piss då känns det legitimt att svara nej, det är en kamp att komma upp ur sängen så det finns inte tid eller ork att ha tråkigt. Men de dagar då man har lite energi - är det ok att säga att jag trivs hemma i lugnet då och att det ännu inte har hänt någon gång under dessa 6 månader att jag haft tråkigt?

Jag reser inom mig själv - är också ett bra svar tycker jag! :)
Tant H sa…
Jaaa, ensamheten är verkligen helt underbar. Har kommit på att jag aldrig tidigare har uppskattat ensamhet som jag gör nu. Jag MÅSTE vara ensam en stund varje dag det är bästa medicin, ger energi.

I dag var jag själv ute på landet hela eftermiddagen, fram på kvällskvisten kom en mycket nära vän, vi fikade och bara var,så skönt.
Tant H sa…
Mycket bra svar tycker jag, för det är verkligen en resa inom sig själv. Så tråkigt är väl det minsta det är däremot jäkligt slitsamt och omvälvande.

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid