Mamma och utmattad

Det är fruktansvärt att inte orka vara med sitt barn under en hel dag utan att dippa. Det är verkligen det svåraste just nu kan jag känna. Barn begriper ju inte att det inte handlar om dem. Även om det är något vi ofta pratar om. Trots det blir kontentan: Mamma orkar inte leka med mig.

Jag får tankar om hur jag ska kompensera det hela alla framtida år när jag mår bättre. Men jag vet inte om det går. Jag är glad att vi har så fina människor i våra liv som avlastar och som sysselsätter min dotter. Hon är ändå glad, hon får det hon behöver. Och då får även jag  vila och mina behov blir tillgodosedda. En gladare mamma ger ett gladare barn.  

Jag tänker också på vad jag lär mitt barn genom att vår vardag är mer långsam och där vila är en naturlig del av dagen. Jag hoppas det får henne att i framtiden värdesätta återhämtning mer än vad jag gjort. Jag blir illa berörd av familjer som hittar på saker efter saker varenda dag. Jag får ont i magen. Jag kommer aldrig mer klämma in fler aktiviteter än det finns tid igen. 


Kommentarer

Tant H sa…
Ingen är mer än människa trots att man är mamma. Då man som jag har vuxna barn så inser man att barn formas och lär sig av så många fler än av sin mamma och pappa. Och nu när jag pratar med dem om det jag haft dåligt samvete över förstår de inte vad jag menar och när de berättar om vad de tycker jag har gjort mindre bra så är det saker jag aldrig reflekterat över. Livet är märkligt.
Stor igenkänning på "mamma orkar inte leka med mig". Ibland låtsas jag att jag är Alfons Åbergs pappa som tillåter sig lugnt sitta och röka pipa och läsa tidningen (i mitt fall, ligga i soffan och bläddra på mobilen alt läsa en bok.) Jag tänker att man i alla fall finns i närheten. Man dyker upp om barnet blir ledsen. Jag tycker det finns en stor läxa också i att "mamma tar hand om sig" i det hela. Att inte lära barnet att mamma är den där människan som alltid ler och alltid hjälper alla, till vilket pris som helst. Och sen när barnet blir större kanske det tar efter den där dåliga biten. Det finns ett hycklande applåderande till kvinnor som gör allt för alla andra, och de händer som sedan applåderat henne finns inte där för att fånga upp henne när hon får en stroke vid 50, och sen en hjärtinfarkt, som det blev för min mamma.

I den här moderna djungeln ska barnen lära sig vikten av återhämtning, vila, opretantiöst lugn. Att det är OK att göra saker utan att uppnå saker hela tiden. Det finns läskiga underströmmar till och med i Yoga-kulturen som inte fanns där förut, det ska vara prestation, akrobatik, gärna under och efter graviditet, gärna vara upp och ned på en fot med världens kalaskula och uppenbarligen inga problem med foglossning what so ever.

Och det där med fullspäckade familjescheman- ger mig ont i magen också. Igår stannade vi hemma hela dagen för våra barn uttryckte att de ville vara hemma och leka på gården istället. En släkting blev besviken, sa "det är BRA att komma UT, JÄTTEBRA" och jag tänkte bara att det måste vara jobbigt att inte känna att det är roligt hemma också.

Oj nu blev det en novell. Förlåt! Kram! Tack för alla kloka ord du skriver, uppenbarligen väcker de många tankar härborta haha
Fröken F sa…
tant H - Ja det är väl så :)

Mrs Catglasses- Haha jag brukar också tänka på Alfons pappa. Skönt att det finns föräldrar i litteraturen som också behöver vara för sig själv ibland även om de är i samma rum som sina barn. Och ja gud vad trist för de som inte trivs med att vara hemma, då måste man vara ständigt på väg. Det är inget jag värdesätter. Jag älskar när vi hela familjen bara är hemma och njuter av dagen, skrotar runt och äter mat tillsammans.
Linnéa sa…
Ja, visst önskar man att man räckte till så mycket mer för sina barn. Med tiden har de lärt sig att jag ibland behöver gå undan, få tystnad och /eller vila. Jag är tydlig när jag behöver det, men de vet att de kan komma till mig om det verkligen är viktigt och pappa inte är hemma. Det funkar bra nu. Mina barn är 8 och 11 år. Det är svårast för 8- åringen som ändå behöver lite hjälp och sällskap när det ska lekas med kompisar eller så. 11-åringen är mer självgående.

Det jag tycker är värst är när jag är för trött för att lyssna på dem. När jag är lättirriterad och inte har tålamod. Ändå tänker jag att det är bättre nu än när jag jobbade i höstas och kom hem vid 17 och inte orkade titta på dem ens. När jag vilar nu kan de ibland krypa upp intill, när jag vilat klart orkar jag vara närvarande en stund. Som ni andra skrivit här så är det nog viktigt att visa dem värdet av att ta hand om sig själv, inte bara pressa på till varje pris :) men det är klart att det finns gott om dåligt samvete för alla gånger jag säger nej, eller jag orkar inte.
Fröken F sa…
Känner igen det du skriver. Vi får vara ödmjuka mot oss själva tror jag. ❤️

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid