Basal kroppskännedom

Not my cup of the - och därför antagligen det jag behöver mer av. Men kanske andra övningar än de sjukgymnasten lärt ut hittills. Vet inte om ni minns mitt förra inlägg om det, men då var det så svårt att göra den stående övningen då det gjorde ont precis överallt och jag fick jättemycket olustkänslor i kroppen. 

Idag när vi skulle göra om den stående var det samma sak. Och jag tänkte för mig själv, ska jag verkligen tvinga mig göra något som får mig att må dåligt. Nej, så jag satte mig ner på golvet och försökte hänga med så gott det gick. 

Övningen efter var en liggande kroppsresa, jag hade block under knävecken och kudde under nacken. Det började bra även om jag hade fortsatt ont i kroppen och registrerade att det inte kändes likadant på vänster sida som höger sida. Vänstersidan gjorde ont och högersidan kände jag inte alls.. Var tvungen att känna med handen om min högersida låg i golvet - och det gjorde den. 

Jag började precis flyga i väg i avslappning när jag plötsligt började må konstigt, det kändes som tröjan satt åt i halsen och jag försökte dra ut den. Men det fortsatte, så jag satt mig upp och tittade med smått panik i blicken på sjukgymnasten. Viskade att jag trodde att jag kanske måste kräkas och hon berättade var toaletten låg.

Jag minns att jag tyckte korridoren såg grymt lång ut och att jag öppnade dörren, sen vaknar jag liggandes på golvet med musklerna ryckandes. Det tog ett tag att fatta var jag var någonstans och vad jag skulle göra. Konstigt nog var dörren stängd men jag låg på rygg med huvudet mot dörren typ... Så jävla obehagligt. 

Låste dörren. Sen upp i knästående och kräktes i vasken några ggr. Jag vägrar kräkas i toaletter, sorry... Kände mig fortfarande yr och konstig i kroppen när jag gick in i gympasalen och avslutade passet då igen i sittande ställning. 

Efteråt pratade jag enskilt med sjukgymnasten och vi bokade in en individuell tid nästa vecka.

Väl hemma fortsatte jag må konstigt och det blev att först äta lunch och hela eftermiddagen ligga i soffan, se på ett serieavsnitt och sova resten av tiden. Har inte mått bra nu på kvällen heller, liksom trött i leder och ingen ork. 

Imorgon är en ny dag, hoppas på mer ork då, ska vara hemma själv i flera timmar och återhämta mig och göra saker jag gillar är det tänkt. På kvällen kommer (om jag orkar) en fd kollega med take away mat och umgås lite. 

Hoppas ni haft en bättre dag, nu blir det nya tag.   

Kommentarer

Tant H sa…
Vilken obehaglig upplevelse, hoppas du återhämtar dig från den då du fått sova och att morgondagen blir riktigt bra.

Min läkare tycker jag ska höja medicindosen vilket jag känner mig skeptisk till. Vet av erfarenhet att då får jag två veckor i koma och ökad ångest. Funderar på om jag orkar med det, ska sova på saken.



Fröken F sa…
Ibland är det bra att sova på saken <3
Linnéa sa…
Vilken tråkig upplevelse. Hoppas att du kan få ut något bra av det individuella mötet istället. Jag upplevde BK som något väldigt positivt. Jag fick verkligen inblick i hur avskärmad jag blivit från min egen kropp och signalerna från den, trots att jag ägnat ett par år åt yoga. Yogan har väl i och för sig handlat mer om kontroll av kroppen än att känna efter...

Men jag kan förstå att BK kan starta igång en massa, både kroppsligt och mentalt. Jag har inte haft någon direkt smärta i kroppen och det kan ju vara en stor skillnad. Hoppas i vilket fall som helst att du får bra hjälp av sjukgymnasten framöver. Kram
Fröken F sa…
Tack för era kommentarer, det var obehagligt och börjar mer och mer tro att det kan varit ett ångestpåslag. Jag tror vår individuella träff kommer ge mig mer. Då kan jag hitta övningar som passar mig bättre. Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid