Matrix

Det är som att vi som blivit utmattade eller sjuka av stress har svalt pillret som tillåter oss att se hur världen verkligen ser ut. Det är nästan som att ni alla andra är i trans. 

Världen är sjuk. Det är så mycket orimliga krav på oss från det att vi föds till det att vi dör. Vi som är utmattade ser att vi inte kan eller vill leva i den världen som gör oss sjuka. Vi måste förändra livet för att verkligen känna att vi lever. 

Vi kommer behöva förändra yttre omständigheter och lära oss acceptera mycket. Acceptera handlar inte om att gilla läget, acceptera är en process. Vi kommer förändra våra liv så att vi kan tillfredsställa våra behov. Vi kommer aldrig mer vara i trans. 

Vi kommer vara plogen som förändrar, som bryter upp ny mark. Det kommer göra ont, vi kommer gråta, skrika och bli rädda. Men alla känslor är okej. 

Så länge priset där framme är att slippa leva som avstängd, slippa leva med en inneboende känsla av meningslöshet. Så är alla känslor och allt slit värt det 100 ggr om. 

Vi kommer vara fiskarna som simmar motströms eller som väljer vår egen väg. 


Kommentarer

Tant H sa…
Jätte intressant tema.
Jag har funderat mycket på vad är livskvalité för mig.
Har under flera år känt att arbete har tagit för mycket kraft och dyrbar tid.
Jag har inte haft ork att läsa en bok, ringa en vän, umgås med mina barnbarn, att åka och hälsa på någon av mina barn som bor i andra städer har varit ett jätteprojekt, sommarstugan har stressat mig, blommor har jag inte velat ha för de kräver vatten, etc,etc,. Allt det som jag tycker om och som ger mig energi har jag inte haft ork till. Fick i dag i alla fall en känsla av välbefinnande över den insikten.

I dag ska jag gå och hämta mitt barnbarn på fritids, vilket jag i fortsättningen ska göra oftare. Problemet i dag är ju att något mer under dagen orkar jag inte.
Fröken F sa…
Jag känner igen mig. Minns inte om jag har intressen längre och ens vem jag är när jag inte arbetar. Men framöver när det är dags för arbetslivet kommer jag fördela tiden annorlunda och så länge jag inte är tvungen att ha full inkomst kommer jag aldrig mer jobba 100%.

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid