Hjärnstress/ ho ho någon där?

Det här inlägget ska handla om hjärnstress och att även om jag ser normal ut så fungerar inte min hjärna. Jag tappar fortfarande viktiga saker. Jag kan känna mig helt med när jag träffar folk men efteråt får jag inte ihop saker och ting. 

Jag kan inte läsa mellan raderna längre och har svårt att förstå vad människor menar. Min hjärna kan sväva ut och plötsligt tystnar jag mitt i en mening och har ingen aning om vad vi pratade om. Jag kan minnas några dagar efter fragment av samtal men inte personen jag samtalade med. Jag kan fortfarande inte planera och genomföra och känner att jag inte har kontroll över något. 

Jag drömmer stressdrömmar med panikkänslor där det alltid blir fruktansvärt snurrigt för att jag inte minns saker eller inte kan genomföra saker som jag tidigare kunnat.

Är jag med om något som tar energi får jag ont i huvudet och i värsta fall migrän. Jag har också overklighetskänslor, yrsel och tinnitus. Tycker det är jobbigt med höga ljud.

Inget av detta syns på mig och kanske märker andra inte ens av det. Men det är ofta i samtal jag stänger av för hjärnan har kopplat ner och efter det så minns jag ingenting. Efteråt litar jag inte på mig själv, att jag minns rätt. Att jag förstod innebörden i ett samtal. 

Den senaste tiden har min läkare och terapeut sagt samma sak till mig, men jag kan fortfarande inte begripa vad de menar med det. Det är ett handikapp att inte begripa. Jag hör men fattar inte. Jag ska skilja på saker och ting och fokusera på utmattningen. Vad det innebär fattar jag inte. Vad jag konkret ska akta mig för att göra. 

Anhöriga säger: du ser piggare ut, vad skönt att du mår bättre. Jag själv fattar ingenting. Vaddå bättre?? Jag är inte bättre för att jag inte ser ut som ett jehu eller för att jag inte ligger med neddragen gardin allt för ofta. Min hjärna är fortfarande utcheckad och alla samtal tar energi även de som ger energi.

Det här är inkopierat från Stressmottagningen:

Kognitiva symtom
  • Minnesstörningar
  • Svåra koncentrationsproblem
  • Oförmåga att tänka klart
  • Låg stresstolerans
  • Överkänslighet för ljud, ljus, lukter
  • ”Tunnelseende”
Somatiska symtom
  • Trötthet /utmatning
  • Sömnsvårigheter
  • Ökad infektionskänslighet
  • Ökad smärtkänslighet
  • Muskelproblem
  • Mag-tarm problem
Psyke
  • Känslolabilitet
  • Nedstämndhet

Kommentarer

Tant H sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
De kanske menar att du ska fokusera på att vila upp dig och inte tänka för mycket/ intellektualisera kring andra saker som du tycker sitter ihop med utmattningen, t.ex jobb och matlagningen. Jag tolkar det som att ditt första mål att sträva mot att tackla utmattningen är ex sova och promenader - inget mer. Det kanske finns olika steg, men kommande steg bygger kanske på att du vilat tillräckligt så du orkar?
Fröken F sa…
Ja det är nog så...

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid