Göra det du gillar

Ja det står på mitt recept. Att varje dag göra ngt jag gillar men i lagom dos. Det är dock svårt de dagar då man bara vill ligga under en filt. Det är också svårt när man inte vet om det man gillar egentligen bara är ytterligare ett måste istället för njutning. 

Som med mina växter till exempel. Jag gillar att plantera om och sköta växter. Men det är också ett krav jag har på mig. Att vi ska odla hemma för det gör vi och min dotter tycker det är mysigt. Så det är ett krav samtidigt som något jag gillar. Det finns därför ett motstånd mot att göra det därför väntade jag in i det sista, men när jag gjorde det njöt jag. Och efteråt vilade jag och kände att det gav mer energi än vad det tog. 

Vad jag däremot inte kommer göra är att göra om efter de planer vi har i trädgården. Det är för stort projekt. Det blir ett annat år, ett annat liv, en annan sommar. Om inte sambon får ett ryck, då kan jag sitta på en stol bredvid och "hjälpa till".

Jag har börjat lyssna mer på musik det är också något jag gillar, men tappat bort de senaste åren. Jag läser barnböcker, andra böcker har jag svårt att läsa, "vuxenböcker" lyssnar jag på via Storytel på mobilen. 

Jag gillar att färglägga, det gör jag ett par ggr i veckan. Men det är svårt att göra det i lagom dos och inte tvinga sig själv att bli klar med hela bilden samma tillfälle. Lite i taget liksom, det behöver jag träna på. 

Jag gillar att sy, men det har jag inte gjort en enda ggr på väldigt, väldigt länge. Jag vill kunna laga min dotters princessklänning, men att ta fram nål och tråd har jag ännu inte gjort. Jag har bara lagt fram klänningen i min vrå än så länge. 

Jag gillar att röra på mig och vara i naturen. Förut i alla väder, nu bara när det INTE regnar/snöar och är varmt. 

jag gillar att kolla på dokumentärer och serier med lite djupare innehåll - det har jag börjat med. Och försöker då också inte tvinga mig se klart om jag inte orkar. Det går att pausa mitt i. 

Jag gillar ju att umgås med mina vänner och min sambo och dotter. Umgänge med vänner har inte varit så många tillfällen sedan jag blev sjukskriven. Naturligtvis är det lättare att få till umgänge med sambo och dotter. Men samma där, inte göra för stora planer och inte för intensivt. 

För jag behöver vara själv. Jag gillar att vara själv, jag har aldrig tråkigt när jag är ensam. Ibland kan jag bli rastlös men jag har inte tråkigt. Rastlösheten brukar höra ihop med ångest och oro för mig. 

Kommentarer

Tant H sa…
Det är svårt det där att göra det man gillar utan att det är förknippat med någon känsla av krav.

Jag verkligen gillar att åka till Malmö och hälsa på min son,svärdotter och mitt yngsta banbarn. Bokade tågbiljett igår och genast började det mala i huvudet. Kommer jag att orka sitta på tåget i över 4 timmar,tänk om det blir förseningar, bo på hotell, inte kunna ligga en hel dag om det är en sådan dag.

Jag vet att jag kommer få energi av att göra den resan men innan växer orosmolnen och jag får en känsla av att jag kommer inte att klara det. Det är så med allt just nu som är planerat. Klarar inte att ha en tid att passa utan att bli jätte stressad. Mår bäst av det som jag gör spontant och i stunder känner för att göra.
Tänker jag dagen innan att i morgon ska jag tex grädda pannkakor som jag blev jätte sugen på i går kväll så kan jag dagen därpå inte förstå hur jag överhuvudtaget kunde tänka att jag skulle orka göra det. Är helt beroende av dagsformen.

Då jag ska ta hand om två av mina barnbarn i helgen så har jag vilat extra mycket i två dagar. Jag vet att de kommer att ge mig energi men oroar mig ändå över att jag inte kommer att orka fullt ut.

Att inte orka är för mig en helt ny tanke, har aldrig tidigare i mitt liv tänkt så. Utan det som måste göras är bara att göra. Förstår i dag att mina gränser över vad jag orkat har sprängts för länge sedan.
Fröken F sa…
<3 vissa instinkter är så smärtfulla. Jag tycker du är grymt modig som utmanar dig själv, det handlar också om att våga misslyckas eller hur, för hur ska man annars lära sig?

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid