Hur ska man må bra?

Jag är med i en grupp på Facebook för utbrändas återhämtning. En klok tjej skrev ned dessa tips och jag tycker de är så bra. Hon gick med på att jag fick kopiera hennes tips och lägga ut här.

Att må bättre handlar om att man måste tänka och handla annorlunda, ha tålamod, lyssna på kroppen, leva utan alla måste/borde, ha acceptans och vila mycket. Jag har kommit en bra bit på väg och så här har jag gjort, (allt fungerar ju inte för alla såklart):

Gått stresskurs
Hittat yogan
Tänker randigt (vila, aktivitet, vila osv)
Har dammråttor ofta
Överfylld tvättkorg likaså
Mediterar dagligen
Städar inte direkt efter middagen
Åker direkt hem efter dagislämning
Skriver aktivitetsdagbok (begränsar hur mycket jag gör av allt)
Följer inte mina impulser att exempelvis spontan dammsuga
Stannar upp och andas
Mycket daglig vila i soffan, i aktiviteten, i sängen. Sover fortfarande ibland på dagen
Läser
Gör saker enklare
Gör saker långsammare
Gör en sak i taget
Vilar en stund i bilen innan dagishämtning
Visst antal minuter/dag/aktivitet
Passar inte på att göra ärenden om jag ändå är ute och åker
Begränsar en större aktivitet/dag
Om barnen är lugna - då vilar jag
Tar inte ansvar för allt
Inga hemmaprojekt (bara tvätta, städa och laga mat)

Vill man blir frisk så finns inga genvägar eller quickfix (har testat). Jag är utbränd pga att jag är jag och tänker på det dagligen vad det är som gjort mig sjuk. Jag vill leva och må bra även om det inte alltid har känts så. Hoppas ni andra kan dela med er av era tips och visdomar. Ha det så bra och tänk randigt!

Hälsningar Johanna

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid