Gruppdynamiken - vi är bäst

Den faller inte i god jord hos mig. Jag tror det är för att jag upplever den falsk eftersom jag aldrig kan sålla mig till det sammanhanget. Jag är inte bäst, vi är inte bäst. Det är en illusion och något som skapar vi och dom-tänket inom organisationer etc. 

Sen tror jag mig förstå varför grupper använder sig av detta - just för att skapa en grupp, känna att gruppen är bra, viktig och att alla är en del av den. Men för mig får det motsatt effekt. Jag får en allergisk reaktion. 

Är jag ensam? Är det för att jag aldrig strävar efter att vara bäst och aldrig känner mig som bäst? Känns det falskt för andra också? Jag har aldrig varit duktig på att upprätthålla falska saker bara för att. Det faller liksom inte i god jord hos mig. Föredrar i så fall äkthet även om den är smutsig. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid