Facebook och Instagram kutym

Alltså ibland behöver jag en handbok känner jag. Hur gör man när det skaver, när man känner att man  är "vänner" med ickevänner på sociala medier. Hur gör man när man påverkas negativt och vill minimera exponeringen för vissa personer.

Är det okej att ta bort "vänner"? Är det okej att sluta följa "vänner"? Är det okej att tacka nej till en följar-fråga av en i chefsposition?

Eller skapas det bara onödiga konflikter? Får jag vara en sådan som sätter mina behov först även om det innebär att jag kanske sårar andra? Får jag vara lycklig på andras bekostnad? Får jag vara obekväm?

Hur resonerar ni gällande er medverkan i sociala medier och "vänner" som i det verkliga livet är "ickevänner"?

Hjälp! Hälsningar Fröken F

Kommentarer

Haha känner igen detta SÅ väl.

Till slut bestämde min man åt mig.

"Äh vad spelar det för roll. Du behöver väl inte interagera med dem, det kan vara en bra kontakt nån gång i livet. Det är bara facebook/instagram. Bah!"

Och det fick mig att inse att jag går all-in med mina känslor på sociala mediers påverkan på mig. Så efter det så applicerade jag teflon, blev mindre transparent, slutade lägga värde i det faktum jag la till en kompis som var taskig på högstadiet. För någonstans så vill jag inte vara en person som dömer en person efter deras sämsta ögonblick. Det är ju skillnad om någon beter sig som en skit mot mig just nu, då är det ju befogat.

Så kanske bara lägga till, skaka av sig "närheten" och istället säga "nu är du en avlägsen planet i mitt sociala nätverks solsystem, flyt på därborta" och gå vidare med livet du lever nu omgiven av människor som gör dig gott.

Typ? :)

Men första vändan jag kom tillbaka på sociala medier så skulle jag BARA ha folk jag gillade, men till slut sket det sig, så det här är rådet från personen som gjorde som du funderar på och sen ångrade sig och bestämde sig för "give no fucks" var enklare.

Det betyder ju ingenting att ha lite löst folk här och där. Man måste ju inte svara på ev mail eller poke eller vad det nu är. Och jag har i princip slutat bläddra i den där "newsfeed". Det funkar bra för mig.
Anonym sa…
Man får absolut plocka bort vänner, eller blocka om man inte vill se vad de skriver även om man är vänner. Många märker nog inte ens att de är bortplockade. Och skickar en kollega, särskilt en chef, väninbjudan så förstår de förhoppningvis att det mest handledare om att man vill skilja på privat och jobb. Oavsett är det absolut viktigast vad som blir bra för dig.

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid