Tankar på Leos lekland

Jag sitter med hörlurar på Leos lekland, sambon och dottern leker medan jag har fötterna upp i en soffa. Som tur är så är det inte alls mycket folk här. 

Jag har funderat över uttrycket "det är tanken som räknas". Är det verkligen så att det är tanken som räknas? Som om vi alla vore tankeläsare. Jag tänker exempelvis på det faktum att mina kollegor o chef inte hört av sig så mycket under min sjukskrivning. De har säkerligen tänkt på mig, men är det verkligen då tanken som räknas? Inte har jag mått bra av att de tänkt, men hade de kommunicerat att de tänkt på mig då hade jag mått bättre.

I många situationer som inte är okej kan folk förklara sitt beteende med att det ändå är tanken som räknas. Men att tänka är inte Good enough alla ggr. Och även om personer har goda intentioner kan beteendet ändå vara ytterst sårande.

Så tänker jag en tisdag på Leos lekland. 

Kommentarer

Linnéa sa…
Eftersom vi inte är tankeläsare (i alla fall inte jag) så behöver man kanske tydliggöra sin tanke genom ord eller handling innan den får någon slags betydelse. Annars är ju risken väldigt stor att den där goda intentionen missförstås eller feltolkas. Just nu kan ju du bara gissa dig till varför ingen hört av sig. Av omtanke eller för att de inte bryr sig eller annan random anledning... svårt att veta.
Tant H sa…
Nej, i alla sammanhang är det inte tanken som räknas. Människor som står en nära vet man att de tänker på en. I andra relationer krävs det handling för att man inte ska känna sig bortglömd. Jag vet att även jag aldrig skulle blivit tillfrågad under min sjukskrivning om jag inte haft min kollega som tänker på mig och därmed också bjuder in. Hon har berättat att hon i gruppen tagit upp det och att hon tycker det är för jävligt. Tycker det är en chefsfråga.

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid