Plötsligt händer det...

Tacksam att det var på en helg där min sambo är ledig. Gick upp relativt tidigt tillsammans med familjen och åt en härlig frukost. Förmiddagen flöt på bra. Jag tog en kort promenad med dottern och sedan plockade jag lite i trädgården och vilade om vartannat. 

Mest satt jag och tittade på när min sambo slet, jag njöt av grönskan i rabatterna och att vi har en ledig helg tillsammans. Vi pratade framtida projekt och drömde lite tillsammans. 

Innan lunch blev jag så frusen och kände mig inte alls bra. Som ett spöke satt jag och åt mat. Sambon kommenterade att jag typ såg döende ut. Efter lunch tog jag en kokhet dusch och sedan la jag mig under duntäcket med morgonrocken. 

Därefter gled jag in och ut ur ett nästintill medvetslöst tillstånd där jag inte kunde röra på mig, inte tänka och knappt öppna ögonen. Nu har jag klivit upp efter 5 timmar i det tillståndet. Tjutandet i öronen har försvunnit men jag har synrubbningar/aura som jag brukar kunna få vid migränattacker. 

Det är så enormt svårt att veta var ens gräns går. Jag läste bloggen tankar om utmattning där skribenten gjort liknelsen utmattning vid en kraschad bil. Den var riktigt bra, hade inte kunnat skriva det bättre själv: Varför blir en del friska så snabbt?

Trots förkylning har veckan varit helt okej. Jag utmanade mig själv verkligen med en middag på restaurang och konsert en kväll och fick lida av det dagen efter men under tiden hade jag det trevligt och njutningsfullt. Även om jag inte kan uppbåda muntlig entusiasm så kände jag en glädje inombords.

Under veckan som gått har jag även fått tillbaka kreativitet. Inte egen skaparglädje men lusten och koncentrationen att börja färglägga igen. Min vän gav mig Liselotte Watkins målarbok och den inspirerar mer än blommotiven jag tidigare färglade. Nu kan jag också ägna mig helt och fullt åt det, jag behöver inte samtidigt lyssna på en ljudbok exempelvis. 

Jag har också lagt ett 1000 bitars pussel och kunnat sitta i timmar koncentrerat still. Det har dock varit svårt att begränsa mig. Att tänka att den kan få ta tid, det behöver inte bli färdigt på x antal dagar. Men nu ligger det där färdigt och jag har beställt hem två stycken till. 

Jag har fortfarande elak hosta kvar och är täppt och snorig - hoppas snart det lättar. 


Kommentarer

Tant H sa…
Hemkommen efter en veckas semester som inte har varit som någon tidigare semester. Blev väldigt tydligt hur mina behov har förändrats. Har upptäckt att jag tidigare varit en göra-människa. Har alltid varit sysselsatt, gjort saker hela tiden.Trodde nog i min enfald att jag fortfarande är sådan. Tog med mig bok att läsa och korsord att lösa på planet. Inget av detta gjorde jag istället sov jag på planet i drygt 5 timmar både dit och hem och det kändes bra.

Mitt behov av tystnad blev också väldigt tydligt, klarar inte miljöer med mycket ljud och rörelse. Vi kom till en storstad, vilket jag inte klarade av. Blev som ett flipperspel i huvudet och stressen och ångesten blev för påtaglig. Vi löste det genom att åka till en lugnare stad vid havet och tog in på ett lugnt hotell i fyra dygn. Där fick jag aptit och kunde njuta av god mat vilket var länge sedan.

Skulle nog behöva bo på hotell under en lång tid. Vardaglig kravlöshet är vad jag behöver. Så fort jag kom hem så började det snurra i huvudet av allt som jag borde/måste göra men inte orkar.Mycket är inte ens nödvändigt att göra, men jag får en stressande känsla av att jag borde. Ska fortsätta jobba med mig själv rörande det.

Nu skulle jag vilja åka och köpa en blomma till mig själv för att jag klarade av att se till mina behov under vår semester.
Fröken F sa…
Beställ en blomma på nätet som de levererar hem till din dörr för det är du fan värd! ❤️❤️❤️
Tant H sa…
Haha det är du också. Kram
Fröken F sa…
Tack du :) Jag skulle behöva en leverans jord och gödsel och hjälpande händer till att plantera om och snygga till i rabatterna. Finns det att få på interflora tror du?
Tant H sa…
Det skulle jag också behöva. Rabatterna på landet är under all kritik. Men som det känns just nu så får det vara så. Jag har under flera års tid inte orkat göra något åt det, tycker jag då borde fattat att det var på väg utför med mig. Men skyllde på att jag inte hade tid. Idag inser jag att det inte var sant, det var ork jag inte har haft.
Å fy fan vad otrevligt! Kram kram kram! Smyg fram typ, ha inte bråttom att bevisa för andra att "du snart är tillbaka". Patrik sa så hela tiden, och jag fick bromsa honom och berätta det inte var så bråttom, för jag såg ju att det måste få ta tid. Men han blev bara mer stressad av att jag sa så haha, så det var lite svår balansgång en tid. Att kärleksfullt bromsa, men ändå inte alltid påminna om att den man älskar är sjuk och behöver vila. Jag gick balansgång och det tog fan flera år, om man ser tillbaka. Men det är stor skillnad nu. Om man är okej med att ge det "sin" tid så är jag rätt så övertygad om att alla kan få komma ut ur den där utmattningstunneln. Men det är ju viktigt omgivningen fattar, eller om de inte fattar åtminstone håller käften, så man får ta sin tid utan att det läggs ytterligare press och stress på det. Läste om det där med hals-teorin. Fattar precis varför du blir galen, personen är ute efter en quick-fix och såna existerar inte.
Fröken F sa…
Tack för att du förstår mig första reaktion, men jag ältar det inte lika mycket som tidigare. Jag bara kände att vissa saker förändras aldrig... Även om jag skulle vara döende i Cancer skulle det inte göra någon skillnad.
Ja gu.... Man lever här och nu och fattar beslut för här och nu. Och vissa fattar och kan hänga med på resan och vissa lyckas straffa ut sig ur ens förtroendekrets. Har ju en kompis som fick cancer och fick höra av nära o kära om hur hennes livsval tidigare måste ha gjort hur hon fick cancer. Hon ba tack för att det nu är mitt eget fel att jag får cancer. Och sen när hon började bli bättre så fortsätter "de goda råden". Hon vet vad hon behöver nu, hon vill bara leva liksom, på sitt nya vis, med sin nya kropp. Ingen kan kräva av vare sig henne eller dig att ni ska bli som förr, som om det var fint och det här som kommer nu är fult. Det här som är nu är finast, för det är nuet, det är här vi lever. <3

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid