Bara i början

Vissa dagar tycker jag att jag kommit långt men jag inser också att jag faktiskt bara är i början av min utmattning även om det snart gått 5 månader sedan jag sjukskrevs. Jag har alltid varit klok och haft mycket självinsikt, men det har ändå inte hindrat mig från att driva mig själv till vansinne. Jag har inte haft kopplingen mellan hjärnan och hjärtat. Jag har stängt av mina känslor och bara kört på med hjärnan påslagen. Men plötsligt började hjärnan sluta fungera och då blev det läskigt. Att stänga av hjärtat var jag mer van vid men att stänga av huvudet ofrivilligt dessutom... 

Omgivningen är omtänksam men vill så gärna att jag ska bli frisk snart, vill se mig glad, vill se att jag orkar. Och jag känner att det kommer ta tid, mycket mer tid än vad de inser. Och jag kommer inte bli den jag förut var, varken privat eller på jobbet. 

Jobbet känns enormt långt bort. Att rehabilitera sig till en fungerande vardag är fullt tillräckligt som det känns nu. 


Kommentarer

Tant H sa…
Att ha en omtänksam omgivning är förstås jätte viktigt. De vill träffas och säger att jag behöver komma ut, att det kommer kännas bättre efteråt. Men efter min erfarenhet under de två sista dagarna har jag lärt mig att jag måste känna efter mer vad jag verkligen orkar utan att se det som ett nederlag, eller att jag är oartig och otacksam, utan tvärtom, att jag är på väg.
Fröken F sa…
Ja precis. Det som är skillnaden är att det inte går att lita på omgivningens råd. Det är en träning att förstå sin egen kropp och sätta egna gränser.

Populära inlägg i den här bloggen

Inte i kontakt med känslolivet

Halvtid fram till oktober

jobb och framtid